wtorek, 6 lutego 2018

W 2020 roku ekranizacja "Takiej pięknej żałoby"





Później niż zapowiadano - w roku 2020 - na ekrany czeskich (oby także i polskich!) kin trafi kolejny film fabularny oparty na prozie Bohumila Hrabala. Tym razem za podstawę scenariusza posłużył zbiór opowiadań Krasosmutnění (tytuł polski: Taka piękna żałoba), jedna z najpiękniejszych książek czeskiego prozaika. Nymburska przeszłość Hrabala i jego bliskich - poddana mityzującym przetworzeniom i deformacjom - została tu ukazana z perspektywy chłopca, o którym autor tak pisze w krótkim słowie wstępnym:

Zamykając krąg swoich cykli, zatrzymałem się przy tych kilku latach szkoły powszechnej, kiedy umiałem latać nie znając zasad lotu, kiedy potrafiłem myśleć dokładniej niż później, kiedy nie rozstawałem się z książkami i wszystko stawiałem na wykształcenie.
I tak oto w tych opowiadaniach zatrzymałem piękne obrazy, które nie starzeją się wraz ze mną: w książce tej pozostaję niezmiennie chłopczykiem w marynarskim ubranku, z tornistrem pełnym książek i zeszytów na plecach, wciąż jednak pogrążonym w szczelnym dzwonie świadomej nieświadomości, wciąż wybiegającym naprzeciw tajemnicy i zdziwieniu wywołanemu osłupieniem tym, co się wokół niego dzieje.
I czując obumieranie ciała stwierdziłem, iż ten chłopiec we mnie jest nie tylko moim domowym korepetytorem, nie tylko światłem w gęstniejącym zmierzchu, lecz także miarą wszystkich owych rzeczy, których nie dotyczy ani umieranie, ani śmierć. (cyt. za: B. Hrabal, Lekcje tańca dla starszych i zaawansowanych, przeł. A. Czcibor-Piotrowski, Warszawa 1990, s. 177)

Na kartach Takiej pięknej żałoby do głosu zdaje się dochodzić Hrabalowska fascynacja twórczością Brunona Schulza. Nymburk z kart książki jest w niektórych rysach podobny do Schulzowskiego Drohobycza.
Tło dla opowieści Hrabala stanowią wydarzenia historyczne, m.in. żałoba po śmierci prezydenta Czechosłowacji, Tomasza Garrigue Masaryka, II wojna światowa, okupacja niemiecka i Holokaust, wejście wojsk sowieckich na teren Połabia.

Film na podstawie tomu Krasosmutnění reżyseruje Jiří Vejdělek, autorem scenariusza jest Marek Epstein.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz